CO-SØFART KALENDER
Ole Philipsen – møder i Manilla
Jannik N. Madsen - hjemmearbejdsdag
FRA MEDIER
IMO vil reducere CO2-udledning
Når IMOs miljøkomité mødes i begyndelsen af april, forventes den at stramme de nuværende grænser for, hvor meget svovl skibsfarten må udlede.Som grundlag for beslutningen har en ekspertgruppe i IMO gennemgået forskellige forslag til fremtidige reduktioner af svovlemissioner. Reduktionen varierer afhængig af de enkelte forslag, men generelt er det ifølge Danmarks Rederiforening realistisk at forvente en reduktion på 60 procent i forhold til udledningen i år 2000. Rederiforeningen mener, at en skærpelse af de internationale krav er nødvændig og håber, at der på mødet i IMOs miljøkomité opnås enighed om nye skærpede krav.
Danbor bliver globalEfter 30 år som blandt andet catering- og servicefirma på havnen i Esbjerg, har det Mærsk-ejede firma Danbor Service, som DSRF har overenskomst med, nu taget første skridt til global ekspansion. Første skridt i retning af den store verden blev taget ved årsskiftet. Her åbnede Danbor en ny filial i Aberdeen, men det kun begyndelsen. Ifølge salgsdirektør Johnnie La Fontaine er Aberdeen et pilotprojekt, som man gerne vil kopiere andre steder i verden.
Maritime Danmark, 12/1, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=1054
Sælvig Havn på Samsø under ombygning
Samsøtrafikken og Samsø Kommune begyndte midten i januar ombygningen af Sælvig Havn, så havnen kan blive klar til at modtage Samsøtrafikkens nye og større færge, som sættes i drift den 1. oktober 2008. I ombygningens første fase, der løber i perioden fra 7. januar til 6. marts 2008, skal den eksisterende mole forlænges og forstærkes med ny spunsvæg, der skal bankes ned. Det vil i denne periode være nødvendigt at flytte færgen Vesborg til Kolby Kås, mens færgen Samsine vil kunne sejle ud af Sælvig som vanligt. Samsø Linien har udarbejdet en særlig fartplan for perioden, som er godkendt af Samsø Kommune.
Maritime Danmark, 12/1, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=1052
Den sidste Mærsk-gigant forlader Lindø
Mandag den 21. januar sejler det foreløbig sidste kæmpe-containerskib Eugen Mærsk fra Lindøværftets udrustningskaj.Eugen Mærsk skal efter planen sejle fra værftet klokken 14.30. Den ventes at gå gennem Gabet og ud af Odense Fjord klokken 16.
Maritime Danmark, 12/1, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=1044
Fremgang for Scandlines
Rederiet kunne sidste år notere fremgang på næsten alle områder. Mere end 20,5 mio. passagerer og 4,5 mio. personbiler blev sendt med færgerne, en stigning på hhv. 3,5 procent og 3,7 procent. Fragttrafikken tegnede sig igen i 2007 for den største vækst, nemlig på hele 10 procent.
Maritime Danmark, 11/1, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=1051
Krav om bedre tilsyn på Nordsøen
I kølvandet på nyheden om Danmarks placering i toppen af statistikken over ulykker på platforme i Nordsøen, lyder der nu fra flere sider kritik af Energistyrelsen, som i dag har ansvaret for sikkerheden på de danske platforme. Kritikken går blandt andet på at styrelsen er for tæt på olieselskaberne til at kunne vogte over dem, ligesom man ikke har den fornødne ekspertise om arbejdsmiljø til at kunne varetage opgaven. Flere politikere forlanger på den baggrund nu, at kontrollen i stedet kommer til at ligge hos Arbejdstilsynet.
Aktiekurser (sidste handel)
D/S Torm: 145 (-11,50)
APM A-aktie: 47.000 (-600)
APM B-aktie: 47.300 (-300)
D/S Norden: 456 (-3)
DFDS: 732 (-3)
Mols-Linien: 930 (+15)
Børsen, 14/1